گفتگوی صمیمی با دکتر بهرامی پیرامون «دهکده مجازی دانش»

Gallery853

طبق قرار قبلی دیروز ما باید با جناب حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید شهریاری دبیر شورای عالی اطلاع رسانی کشور و رئیس مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی پیرامون طرح «دهکده مجازی دانش» گفتگویی میکردیم که به دلیل مشغله کاری فراوان دکتر شهریاری و برنامه‌ی خارج از سازمان ایشان، گفتگویی صمیمی داشتیم با حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین بهرامی یکی از معاونان ایشان.

حجت الاسلام بهرامی ضمن ابلاغ تشکر دکتر شهریاری بابت ارسال این طرح؛ طرح اجمالی «دهکده مجازی دانش» را به صورت کامل مطالعه فرموده بودند و سوالاتی پیرامون این طرح و تیم پیشنهادی جهت تدوین طرح تفصیلی مطرح کردند که توضیحاتی در این مورد حضورشان ارائه شد.

ایشان ضمن اشاره به اهمیت وجود این سیستم در جامعه‌ی پژوهشی کشور فرمودند: مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی بخشی از «دهکده مجازی دانش» را که شامل بانک‌های اطلاعاتی مورد نیاز پژوهشگران حوزه علوم اسلامی بود در دستور کاری خود قرار داد و از سال 84 با آغاز فعالیت سامانه اینترنتی نورمگز شروع به جمع آوری اطلاعات نشریات کرد و روز گذشته هم با شروع به کار رسمی سامانه اینترنتی اندیشوران به بخشی از اهداف «دهکده مجازی دانش» در حوزه علوم اسلامی دست یافت.

وی با اشاره به مشکلات فراوان پیش روی در رابطه با ایجاد دو بانک نشریات و پژوهشگران اظهار داشت: این سازمان نسبت به سازمان‌های مشابه به صورت واقع بینانه‌تر با این نوع پروژه‌ها برخورد کرده و به همین جهت توانسته این دو بانک را به خوبی تا این مرحله تکمیل نماید.

دکتر بهرامی سامانه اینترنتی اندیشوران را طراحی شده مبتنی بر ساختار وب2 دانستند و تکمیل آن را تنها با تلاشی خود پژوهشگران ممکن دانستند و با اشاره به برخی مشکلات پیش روی در سامانه اندیشوران خاطرنشان کردند: «دهکده مجازی دانش» طرحی بسیار وسیع‌تر از این حوزه‌هاست و قطعا برای اجرای آن به صورت کامل در سطح ملی و بین المللی با مشکلات فراوانی روبرو خواهیم شد.

بنده ضمن تأیید فرمایشات دکتر بهرامی خاطر نشان کردم: پژوهش در کشور نیازمند فرهنگی است که ایجاد این فرهنگ بدون پرداخت هزینه‌ی آن ممکن نیست. همانطور که برای ایجاد فرهنگ رانندگی در کشور نیازمند سازمان‌های بزرگی مثل راهنمایی و رانندگی و راه و ترابری و … هستیم؛ برای ایجاد فرهنگ پژوهش در کشور هم نیازمند سازمان‌هایی هستیم که بر این فرهنگ نظارت کنند. اگر ما پژوهش را کلید رسیدن به چشم انداز 1404 می‌دانیم پس باید برای رسیدن به هدفمان در ابتدای راه این هزینه‌ها را متقبل شویم؛ هرچند که سیستم در مدت زمان کوتاهی شروع به درآمدزایی خواهد کرد و هزاران برابر هزینه‌های انجام شده را در دراز مدت برخواهد گرداند.

دکتر بهرامی ضمن تأیید صحبت‌های بنده اشاره کرد: «دهکده مجازی دانش» اگر هم‌اکنون هم ایجاد نشود ما در آینده شاهد ایجاد آن خواهیم بود. تلاشها به این سمت پیش خواهند رفت و گذر زمان باعث ایجاد چنین سیستمی خواهد شد.

 

به پایان آمد این دفتر …حکایت همچنان باقی است

متأسفانه به دلیل فرصت یک ساعته ملاقات با حجت الاسلام والمسلمین دکتر بهرامی و گستردگی بحث، خیلی از نکات در این جلسه ذکر نشد.

نظر دکتر بهرامی مبنی بر رسیدن تلاش‌ها به سمت ایجاد چنین دهکده‌ای کاملا روشن است و من هم بر اساس یک پیش‌بینی این طرح را تدوین کرده‌ام؛ اما آیا با این تلاش‌های پراکنده؛ کشور ما در ایجاد چنین دهکده‌ای اولین خواهد بود؟

آیا در آن زمان ایجاد «دهکده مجازی دانش» در نقطه‌ای دیگر از دنیا نخواهد توانست کشوری را به ابرقدرتی و حکومت ظلم و فساد بر جهان کشاند؟

در آن زمان علم تمام دنیا در کجا سنجیده شده و اعتبار دریافت میکند؟ ISI‌ یا «دهکده مجازی دانش»؟!

آیا در آن زمان اخلاق و فرهنگ اسلامی بر جهان حکم فرماست یا حکومت جهانی به ترویج فساد و خشونت خواهد پرداخت؟

آیا اگر این طرح به مجامع علمی و حکومتی کشورهایی مثل چین یا ایالات متحده آمریکا هم فرستاده شود آنها هم به مشکلات اجرای آن فکر کرده و طرح را به زمین می‌گذارند یا به چگونگی برطرف کردن مشکلات اجرای آن خواهند پرداخت؟

هیچ در اداره مملکت به این فکر کرده ایم که «علم بهتر است یا ثروت»؟!

اگر کشور قدرت ریسک کردن و هزینه کردن در این راه را نداشته باشد هرگز نباید منتظر رسیدن به چشم انداز 1404 باشیم و اگر مانند تقلید از ISI بخواهیم از «دهکده مجازی دانشی» که در جای دیگری از دنیا ایجاد شده تقلید کنیم نباید انتظار داشته باشیم که در دنیا بهترین باشیم… این چند خط هرچند بخشی از دغدغه‌های من برای تدوین چنین دهکده‌ای بود اما ای کاش عقربه‌ها حرکتشان آرام‌تر بود تا می‌شد این دهکده را از تمام جهات بررسی ‌کرد…

جناب دکتر انتقاداتی را در اجرای این نوع طرح‌های ملی مطرح کردند که دقیقا با آنها آشنا بودم و برای رفع همین مشکلات «دهکده مجازی دانش» را طراحی کردم اما مشکل آنجا بود که هنوز چنین دهکده‌ای در کشور و در هیچ جای دنیا وجود نداشت که به کمک من بیاید و اگر چنین دهکده‌ای ایجاد شود آیا نام و نشانی از اولین ایده‌پرداز آن هم در خود به جای خواهد گذاشت؟

5 دیدگاه

  1. متفکر قرن 21 گفت:

    قابل بررسی است.

  2. سياوش گفت:

    دهكده مجازي دانش ميتواند يكي از بسترهاي توسعه دانش حال حاضر بوده و از هر حيث قابل تقدير بوده و لزوم استفاده از تجريات ديگران در اين حوزه كمك شاياني به توسعه وضعيت سرگردان دانش حال حاضر مينمايد.

    • سیاوش عزیز سلام
      از اینکه از همایش مرزشکنی دانش پلیسی افتخار دادید و تشریف آوردید ما رو بسیار خوشحال کردید و قدم رو چشمانمان گذاشتید. هرچند در راه اجرای طرح دهکده‌ی مجازی دانش مشکلات فراوانی روبروی ماست اما الحمدلله اتفاقات خوبی افتاده که بنده را امیدوار کرده. آیا در همایش دانش پلیسی امکان ارائه‌ی این طرح وجود دارد؟ و آیا این طرح شاخصه‌های لازم برای شرکت در این همایش را داراست؟
      مجددا از اینکه به سایت بنده تشریف آوردید از شما متشکرم

  3. سياوش گفت:

    سلام

    تشكر.
    لطفا فايل اصلي يا چكيده طرح دهكده مجازي دانش را براي بررسي كميته به آدري الكترونيكي همايش ارسال فرماييد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *