یادبود زنده یاد پرفسور مسعود حیدری

پروفسور مسعود حیدریبه واسطه آشنایی با محمدرضا شعبانعلی و رادیو مذاکره افتخار اشنایی با پروفسور مسعود حیدری را داشتم. متأسفانه امکان حضور من پای صحبت‌های استاد محدود به سه کنفرانسی بود که پروفسور مسعود حیدری در آنجا سخنرانی کردند و البته فایل‌هایی نظیر صحبت پروفسور حیدری با محمدرضا شعبانعلی در رادیو مذاکره در این لینک.

فکر میکنم بهترین اتفاقی که در مورد پروفسور حیدری افتاد یادبودهایی بود که در زمان حیات ایشان اتفاق افتاد. از ماه‌ها تلاشی که محمدرضا شعبانعلی برای ثبت تمبر پستی به پاس 60 سال تلاش در عرصه مذاکره کشور و جلسه بزرگداشتی که محمدرضا برای استاد گرفت گرفته. تا ساخت فیلم مستند خاطرات پروفسور مسعود حیدری و مراسمات مختلفی که برای تقدیر از پروفسور حیدری گرفته شد. و همچنین نام گذاری یک سالن همایش به نام پروفسور مسعود حیدری توسط استاد پرویز درگی انجام گرفت. و همه در زمان حیات ایشان اتفاق افتاد.

پروفسور مسعود حیدری در تاریخ پانزدهم مهر هزار و سیصد و پانزده در شهر قزوین بدنیا آمدند و در تاریخ ششم فروردین هزارو سیصد و نودونه آسمانی شدند.

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

مرده آن است که نامش به نکویی نبرند

در وب سایت ثروت آفرینان زندگینامه دکتر مسعود حیدری این چنین درج شده:

پروفسور مسعود حیدری در سال ۱۳۱۵ در شهر قزوین متولد شده است. تحصیلات دبیرستانی خود را در مدرسه دارالفنون تهران که موسس آن امیرکبیر بود گذراند. برای ادامه تحصیلات دانشگاهی وارد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران شد. دوره لیسانس را که سپری کرد در ادامه آن به تحصیلات تکمیلی پرداخت.

در دوره تحصیلات تکمیلی به عنوان رتبه اول انتخاب شد. به خاطر رتبه اول برای ادامه تحصیل به کشور امریکا اعزام شد. دوره کارشناسی ارشد علوم اداری و مدیریت بازرگانی را در امریکا گذراند. در دوره دکترا رشته توسعه اقتصادی را انتخاب کرد. دکترا را در دانشگاه پیتسبورگ در ایالت پنسیلوانیا به پایان رساند.

دکتر مسعود حیدری پدر علم مذاکره ایران شناخته شده است. مسیر علمی ایشان به این دانشگاه ختم نخواهد شد. پس از گرفتن دومین مدرک دکترا توسط مسعود حیدری برای گذراندن دوره قراردادهای بین الملل وارد دانشگاه لاهه شد.

پدر علم مذاکره ایران پس از بازگشت به وطن، به تدریس در دانشگاه های مختلف کشور پرداخته است. بیش از ۵۴ سال سابقه، به عنوان یکی از پرسابقه ترین اساتید علم مدیریت در کشور شناخته شده است.

ایشان علاوه بر تدریس در دانشگاه، به عنوان مشاور و مذاکره کننده، در بیش از ۳۷۵ قرارداد بین المللی حضور داشته اند. کتاب اصول و فنون مذاکره، اثر پرمخاطب این استاد گرانقدر در زمینه مهارت های اصول و فنون مذاکره است که توسط انتشارات سازمان مدیریت صنعتی منتشر شده است.

پروفسور عضو هیئت علمی سازمان مدیریت صنعتی از دهه ۶۰ تا به امروز بوده است. وی از بنیان گذاران موسسه برنامه ریزی ایران وابسته به سازمان برنامه است. موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران نیز پروفسور حیدری را به عنوان هیئت علمی در کنار خود داشته است.

مسعود حیدری تا به امروز آثار مکتوبی را به چاپ رسانده است. از این آثار می توان به عناوین تاثیر اوضاع سیاسی جهان و سیاست دولت‌های بزرگ در جنبش مشروطیت ایران، تئوری‌های سیاسی انقلاب‌های آمریکا و فرانسه (اهمیت و نقش برنامه‌ریزی در مدیریت)، شناسایی در حقوق بین‌المللی عمومی، اصول و فنون مذاکره، بسته آموزشی اصول و فنون مذاکره با گرایش مذاکرات خارجی، اقتصاد عمومی و اقتصاد ایران، گزارش تحلیلی وام‌ ها و سرمایه ‌گذاری‌ های ایران در خارج از کشور و… اشاره کرد.

پروفسور چندین سابقه اجرایی را نیز در پرونده کاری خود دارد. وی مشاور ارشد و آنالیست ارشد وابسته در سازمان مدیریت صنعتی در امور انتقال تکنولوژی و همکاری ‌های صنعتی و مذاکرات و قراردادهای بین ‌المللی، مشاور ارشد سازمان مدیریت صنعتی، معاون ایرانی دبیر کل اتاق مشترک بازرگانی و صنعتی سازمان همکاری‌های منطقه‌ای توسعه اقتصادی، مدیر گروه تحقیق در اقتصاد بین‌المللی و گروه تحقیق در موانع توسعه اقتصادی ایران در موسسه تحقیقات اقتصادی دانشگاه تهران سریاست شورای راهبری همایش بزرگان مذاکرات تجاری ایران و… بوده است.

 

همچنین از وبلاگ محمدرضا شعبانعلی بخوانید: دانش مذاکره یا منش مذاکره؟

 

 

1 دیدگاه

  1. اسماعیل الموتی گفت:

    یک روح بزرگ هرگز نمی میرد. بعنوان شاگردی کوچک از بیشمار دانش آموختگان محضر پروفسور حیدری همواره توان اندک خود را در حوزه قراردادهای بین المللی مدیون ایشان هستم. یادش گرامی و نامش ماندگار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *