تجربه من از کار با کتابخوان الکترونیکی فیدیبوک

فیدیبوک اولین کتابخوان الکترونیک فارسی است که توسط دیجی کالا تولید شده.

قبل از تولید این کتابخوان الکترونیکی، دیجی کالا با تولید نرم‌افزار فیدیبو بر بستر موبایل و رایانه امکان دسترسی به هزاران کتاب را به صورت قانونی ایجاد کرده بود و کاربران می‌توانستند با خرید کتاب‌ها، آنها را روی موبایل یا رایانه مطالعه کنند.

بعد از تولید کتابخوان فیدیبوک کاربران می‌توانستند با حساب قبلی خود وارد فیدیبوک شوند و کتاب‌هایی را که قبلا خریده بودند را روی این دستگاه مطالعه کنند.

فیدیبوک مثل اکثر کتابخوان‌ها از جوهر الکترونیک بهره میبرد که دو مزیت اصلی ایجاد میکند. اول اینکه بسیار بیشتر از یک ابزار الکترونیک مانند موبایل یا تبلت شارژ نگه می‌دارد. این کتابخوان میتواند در حالت استفاده مداوم 12 روز شارژ نگه دارد و در حالت آماده به کار تا 40 روز شارژ نگه دارد. و دوم اینکه جوهر الکترونیک نیازی به نور ندارد و دقیقا مانند کاغذ بوده و در مطالعه طولانی چشم را خسته نمی‌کند.

در حال حاضر فیدیبو بیش از 35 هزار کتاب دارد که آمار خوبی است و امیدوارم به زودی تمام کتابها روی این نرم‌افزار کتابخوان قرار بگیرد.

تجربه من

کتابخوان دیجیتال در هنگام مطالعه کاملا حس کاغذ را به آدم می‌دهد. همانند موبایل و تبلت نیست که نور داشته باشد و صفحه بدون نور با جوهر دیجیتال اصلا چشم را خسته نمی‌کند.

گاهی وسط مطالعه کتابخوان من توقف (هنگ) می‌کند و به ندرت گاهی وسط مطالعه ری استارت می‌شود. شاید بزرگ‌ترین اشکالی که به نظرم می‌آید همین باشد.

هیچ چیز جای کتاب کاغذی را نمی‌گیرد. کتاب کاغذی را می‌توان سریع ورق زد با مداد روی آن نوشت، با هایلایت قسمت‌هایی از آن را بولد کرد، و مزایای دیگری که هر کس بسته به سلیقه یا کاربرد خود از آن استفاده می‌کند. اما در هر صورت کتابخوان دیجیتال هم مزایای خاص خود را دارد. می‌توان سرچ کرد، هایلایت کرد، یادداشت دیجیتال افزود و… شاید چون هنوز با ابزارهای دیجیتال زیاد عادت نکرده ایم کمی تغییر عادت سخت به نظر برسد.

نرم‌افزارهای کتابخوان‌های دیگر

نرم‌افزارهای کتابخوان زیادی روی گوشی و کامپیوتر وجود دارد و گاهی کتابها روی یکی از نرم‌افزارها هست و روی نرم‌افزار دیگر پیدا نمی‌شود و این ضعف بزرگی است که کاربران باید چندین و چند نرم‌افزار کتابخوان روی موبایل و کامپیوتر خود نصب کنند.

به نظرم با توجه به اینکه اولا دیجی‌کالا برند و قدرت اول فروش اینترنتی است و دوما فیدیبو علاوه بر نرم‌افزار سخت افزار مناسب مطالعه هم دارد، می‌تواند به عنوان یک استاندارد برای ناشرین قرار گرفته و تمام ناشرین فیدیبو رو به عنوان اولین عرضه کننده کتاب خود قرار دهند.

2 دیدگاه

  1. آذربویه گفت:

    با این که صدها بار فیدیبو رو شنیده بودم نمیدونستم دقیقا چی هست یا حتی برای دیجی کالا هست … ممنون که تجربیات تون رو انتشار دادید

    • محسن عالم‌زاده نوری گفت:

      درود بر شما. خوشحالم که براتون مفید بوده.
      البته «فیدیبو» نرم افزاری هست که روی موبایل یا کامپیوتر میتونید کتاب رو خریداری و مطالعه کنید و دستگاه کتابخوان آن که در تصویر در کنار دست بنده دیده می‌شود با اضافه کردن حرف «ک»، «فیدیبوک» نام گرفته.
      فراموش کرده بودم بگم که فیدیبو کتاب‌های صوتی هم داره و میتونید روی رایانه یا موبایل از کتابهای صوتی هم استفاده کنید. اما در دستگاه کتابخوان «فیدیبوک» امکان استفاده از کتاب صوتی به دلیل نداشتن اسپیکر وجود ندارد. البته شما میتونید حساب اکانت فیدیبوی خودتون رو روی سه دستگاه مختلف وارد کنید. مثلا یک رایانه، یک موبایل و یک فیدیبوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *